Seminari: Tamara Sánchez, Josep Ubalde i Anna Tudela

El dia 23 de gener vam gaudir d’un total de tres presentacions!

1.     “La vitalidad lingüística del mazahua en San Felipe del Progreso.  El caso de la comunidad de San Pedro el Alto” de Tamara Sánchez

Sánchez ens va presentar les seves dades sobre la vitalitat lingüística de la llengua mazahua a San Pedro el Alto, Mèxic, on va realitzar un treball de camp durant l’any passat.  Va explicar el procés de substitució lingüística que està vivint aquesta comunitat amb dades que indicaven un descens en el coneixement i ús de la llengua mazahua des de la generació dels avis fins als més joves.  Entre les causes de les baixes valoracions que els informants atribuïen a la seva llengua, Sánchez va senyalar el paper socialitzador en castellà que té l’escola i el contacte dels pares amb la ciutat, on treballen els homes entre setmana.  A partir d’aquest estudi, la ponent vol preparar unes suggerències de polítiques lingüístiques més favorables al manteniment de la llengua mazahua.

2.     “Actituds lingüístiques entre els adolescents catalans: evolució i determinants” de Josep Ubalde (UB)

Ubalde va presentar les conclusions del seu projecte final de Màster, on estudia les actituds lingüístiques dels adolescents com a indicador d’integració cultural entre els dos grups lingüístics majoritaris a Catalunya (catalanoparlants i castellanoparlants).  Innovador pel seu enfocament longitudinal, l’estudi utilitza dades del projecte RESOL del Centre Universitari de Sociolingüística i Comunicació per detectar les principals tendències en la valoració de les llengües en contacte. Aquestes tendències es vinculen amb variables d’identificació, confiança lingüística i diverses variables sociodemogràfiques.  Els resultats van mostrar l’existència de tres tendències principals, una majoritària d’integració (56%) amb actituds positives cap a ambdues llengües i dues de separació (44%), amb actituds  més favorables cap a una llengua que cap a l’altra. L’anàlisi de les dades mostrava la rellevància de les teories proposades per entendre la situació actual en el context català.

3.     “Les actituds lingüístiques  dels universitaris de Barcelona i Palma” d’Anna Tudela (UPF)

A continuació Tudela va explicar les seves dades sobre es actituds lingüístiques dels universitaris de Barcelona i Palma.  Primerament, Tudela ens va donar una versió reduïda del seu qüestionari que utilizava la tècnica de veus disfressades.  Després va explicar els avantatges i desavantatges del mètode que va triar a causa del seu valor introspectiu, cosa que evita els discursos tòpics, tot i reconeixent la controversia generada per la tècnica.  Els resultats de Tudela són differents dels estudis anteriors, potser a causa de la diferència de la mostra d’universitaris.  És interessant veure les diferències que sorgeixen entre universitaris a Barcelona i Palma, la més important de les quals seria una valoració més alta de l’estatus del català a Barcelona.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s